Od początku roku 2023 w pełnym zakresie działa miejska infolinia, która ma ułatwić krakowianom kontakt z miastem, załatwianie spraw urzędowych, a także zgłaszanie interwencji i pomysłów dotyczących funkcjonowania miasta i najbliższego otoczenia.
Ale to nie wszystko, bo Krakowskie Centrum Kontaktu zostało stworzone jako projekt rozwojowy odpowiadający na potrzeby nowoczesnej metropolii – w przyszłości planowane jest uruchomienie aplikacji mobilnej i platformy internetowej.
Jeden numer, pierwsza linia wsparcia
Na co dzień załatwiamy wiele spraw, rozwiązujemy różne problemy, dokonujemy wyborów, które mają wpływ na komfort naszego życia w wielu sferach – jak choćby transport i komunikacja, praca i działalność gospodarcza, edukacja i kultura, pomoc społeczna czy sprawy administracyjne. Krakowskie Centrum Kontaktu powstało właśnie po to, by skrócić dystans między mieszkańcami a miastem, stworzyć nową, łatwiejszą i szybszą ścieżkę dotarcia do informacji o zadaniach i usługach realizowanych przez miasto, a ściślej: magistrackie wydziały, jednostki i spółki miejskie.
– Tworzymy nowy, wielokanałowy sposób kontaktowania się z naszymi mieszkańcami, obejmujący infolinię, a w niedalekiej przyszłości także portal internetowy i aplikację mobilną. Wraz z Krakowskim Centrum Kontaktu powstaje również ogromna baza wiedzy na tematy miejskie i nowa ścieżka informowania mieszkańców o wielu sprawach. Tego typu systemy sprawdzają się na całym świecie. Krakowskie centrum obsługuje już część miejskich wydziałów i jednostek, co przynosi korzyść zarówno mieszkańcom, jak i urzędnikom, bo wszystkim nam zależy na tym, aby informacje, którymi się wymieniamy, były adekwatne, czytelne i aktualne – mówi zastępca prezydenta Krakowa ds. obsługi mieszkańców Bogusław Kośmider.
Aby skorzystać z pomocy miejskich konsultantów i uzyskać praktyczne wskazówki, wystarczy zadzwonić pod numer 12 616 55 55, dostępny od poniedziałku do piątku w godz. 7.40–15.30. Pracownicy infolinii podzielą się wiedzą, postarają się odpowiedzieć na pytania i rozwiać wątpliwości, a w bardziej skomplikowanych czy zaawansowanych sprawach skierują pod właściwy adres, czyli połączą z odpowiednią osobą z danego wydziału lub jednostki, co pozwoli zaoszczędzić mieszkańcowi czas i uniknąć niepotrzebnych komplikacji. Co więcej, miejscy konsultanci nie tylko udzielają informacji, ale są również otwarci na uwagi i oczekiwania mieszkańców – przyjmują interwencje, zgłoszenia i pomysły, które mogą ulepszyć funkcjonowanie miasta, w tym jakość i dostępność miejskich usług. Są one następnie przekazywane do odpowiednich służb miejskich, a osoba, która je zgłosiła, otrzymuje informację zwrotną o podjętych działaniach i sposobie załatwienia sprawy.